I dessa Corona-tider drabbas många företagare av panik och blir handlingsförlamade. Vi frågade Mikael Weleén, grundare av GreatGroup, om han har några tips på vad man som företagare ska fokusera på?

Hej! Jag heter Mikael Weleén är en entreprenör med mer än 35 års erfarenhet att leda, driva och utveckla bolag inom bland annat IT- och Kraftbranschen. Jag drivs av att skapa lönsam tillväxt och brinner för försäljning och marknadsutveckling. 2017 grundade jag Great Group då jag såg ett stort behov av ett säljutvecklingsföretag som både kan erbjuda kompetenstillförsel, kompetensutveckling samt strategisk konsultation.

Varje dag så matas vi med information kring Coronaviruset och hur det påverkar enskilda människor, länder och nu även affärslivet. Självklart måste vi ta ansvar och bedöma risker och agera för allas säkerhet. Men situationen håller på att bli oerhört allvarlig i näringslivet och det är lätt att skapa sin krissituation för både sig själv, företaget och sina kunder. För alla som driver bolag och jobbar med försäljning så handlar det nu om att vi gör allt vi kan för att ta ansvar för våra bolag, medarbetare och kunder.

Vad kan vi då göra för att vända trenden och stimulera affärslivet?

  • Se till att skapa energifyllda positiva framtidsbilder för din organisation och kunder.
  • Visa mod och ha uthållighet i den strategi som ni slagit fast och som ni tror på.
  • I säljsituation, se till och vara allra bäst, från första kontakt, framtagning av lösning, offertens utformning, order, leverans, installation och service.
  • Fokusera på verkligt kundvärde och inte pris.
  • Våga ta dom utmanande kundbesöken, var engagerad och kreativ för, våga bryta gamla mönster.
  • Utnyttja tiden du sitter isolerad till saker som du borde gjort men inte tagit dig tid till. T ex gå en utbildning på distans eller se över och uppdatera ditt marknadsmaterial och hemsida.
  • SOS: Spara, Optimera, Satsa. Se till att spara in på onödiga utgifter i verksamheten, så gott det går. Alltid finns det något man göra, skruva på eller effektivisera. När det är gjort så får man optimera, anpassa och utveckla företaget. Bygga sitt varumärke så att det blir det företag som man sedan vill komma ur krisen med, på andra sidan. Till sist gäller det att satsa!Glöm inte att i en krissituation skapas nya affärsmönster då relationer luckras upp vilket skapar stora möjligheter för alla som vill bryta ny mark, säger Mikael Weleén.

Vi har även gjort det möjligt att deltaga i våra utbildningar på distans i realtid. Så är man intresserad av att nyttja tiden i karantän eller frivilligt isolerad kan man anmäla sig till kompletta Sälj- & Affärskola i 7 steg framtagen av GREAT GROUP i samverkan med, PwC, Advokatfirman Glimstedt, We Change Digital Strategi, Östsvenska Handelskammaren och Handelskammaren Jönköpings län. Nästa start är 28 april, läs mer på www.greatgroup.se.

Tack för tipsen Mikael!