Öka din synlighet på Google med Google My Business

Du känner säkert till sedan tidigare att det är viktigt för ditt företag att synas högt upp i sökresultatet på Google för att driva potentiella kunder till din hemsida. Men har du koll på att det finns många olika sätt att öka synligheten på? Ett av dem är Google My Business – den kostnadsfria tjänsten som ger dig en egen företagsprofil direkt i Google sök och en plats på kartan i Google Maps.

Varför ska du använda Google My Business?

Majoriteten av internetanvändare googlar efter information när de ska köpa en tjänst eller produkt. De vill veta vad de ska köpa av vem och informationen ska hittas snabbt! Då är det viktigt att synas och sälja in sitt företag direkt på Google för att ta bort steg i den potentiella kundens resa till köp eller kontakt. Många söker även direkt i Google Maps för att hitta företag på en viss plats – då måste ditt företag synas även där. Dessa delar hjälper en Google My Business-profil dig med.

Hur skapar man då en bra Google My Business profil?

  • Lägg till beskrivande info i företagsnamnet som innehåller de sökord du vill synas på. T.ex. ”Bishop Media Webbyrå Växjö | Hemsidor för företag” istället för enbart ”Bishop Media”.
  • Be dina kunder om recensioner! En otroligt viktig del som stärker din position. Besvara gärna också recensionerna för att visa din tacksamhet och för att Google ska se att du är aktiv och engagerad.
  • Lägg till dina produkter/tjänster direkt i profilen.
  • Se till att alltid ha korrekta och uppdaterade kontaktuppgifter – adress, telefonnummer, webbadress, öppettider.
  • Välj rätt företagskategori – t.ex. elektriker, advokatbyrå, café.
  • Lägg till bilder och videos som representerar ditt företag och er verksamhet. Gärna på allt från lokaler och personal till era tjänster och produkter.
  • Analysera och förbättra: Google My Business samlar tydlig och användbar statistik över hur dina kunder söker, var och hur ditt företag syns, vad kunderna gör med dina företagsuppgifter m.m. för att du ska kunna förbättra din profil.

Så.. Om du har en Google My Business-profil sedan tidigare – Googla ditt företagsnamn och ta en titt på hur den ser ut. Kolla även av hur högt upp i resultatet på Google Maps ni dyker upp när man söker på er företagskategori. Kanske finns det saker du kan lägga till eller justera i profilen för att klättra flera positioner.

Om ditt företag inte har en profil sedan tidigare är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Bishop Media så hjälper vi dig att komma igång!

Elin Mörsare - Webbdesigner på Bishop Media Webbyrå
Hör gärna av dig!

Mitt namn är Elin Berlind och jag svarar gärna på frågor om hur vi kan hjälpa ditt företag. Kontakta mig gärna för mer information eller om du önskar ett kostnadsförslag.

    Jag accepterar integritetspolicyn