Visste du att de stora matvarukedjorna i Sverige har en egen branschorganisation? Svensk Dagligvaruhandel är medlemmarnas gemensamma röst gentemot till exempel stat, myndigheter, organisationer och EU.

De utarbetar gemensamma remissvar, tar fram gemensamma branschriktlinjer och bedriver opinionsarbete. De är även delägare i ett antal intressebolag såsom Returpack, Svensk Glasåtervinning och den nya ursprungsmärkningen Svenskmärkning AB. 15 års åldersgräns vid köp av energidryck är ett exempel på en riktlinje som Svensk Dagligvaruhandel har beslutat om.

Svensk Dagligvaruhandel kontaktade oss i behov av en hemsida som tydligare visar vad de arbetar med. Den behövde struktureras upp och bli mer tilltalande. De önskade även en mer lättarbetad webbsida som gav stöd i deras verksamhet.

En verksamhetsstödjande hemsida i WordPress

I ett tätt samarbete med Svensk Dagligvaruhandels kommunikationschef tog vi fram nya svenskdagligvaruhandel.se. Vi har lyft fram de viktigaste arbetsområdena och förtydligat organisationens syfte. Hemsidan har dessutom fått ett nytt formspråk och ett större fokus på bilder, för att intressera och bjuda in läsaren.

Dessutom har vi byggt ett antal nya funktioner som gör hemsidan till en viktig del i Svensk Dagligvaruhandels verksamhet:

  • Ett kalendarium för kommande evenemang inom branschen.
  • En förbättrad nyhetsfunktion med plats för både nyheter, pressmeddelanden och mediaframträdanden.
  • Ett system för remisshantering, vilket har centraliserat den till hemsidan och gör den lättåtkomlig för alla medarbetare var de än befinner sig. Förutom det interna systemet finns en extern del där alla remisser och remissvar finns tillgängliga för allmänheten.

Vi är stolta att ha fått förtroendet att utveckla den nya sajten. Det har varit ett roligt projekt och vi ser fram emot ett långvarigt och givande samarbete i framöver.