Decanteller – annonskampanjer

Vår kund Decanteller är återförsäljare av det marknadsledande vinkyls-varumärket Dunavox. Under hösten 2020 bestämde de sig för att satsa på digital marknadsföring av vinkylarna som säljs i webbshopen vi tidigare utvecklat. Vi tog därför fram en plan och strategi för hur vi på bästa sätt skulle bygga upp varumärkeskännedomen kring både Decanteller och Dunavox i Sverige samt öka försäljningen av vinkylarna.

Efter en period av annonsering mot breda målgrupper, med fokus på att synas så mycket som möjligt och bygga förtroende för de båda varumärkena, satsade vi på mer säljande och produktspecifika annonser. Dessa annonser gick ut till en betydligt mindre och nischad målgrupp som vi hittat och lärt känna genom tidigare annonser. Målgruppen har då blivit uppvärmt och mer mottaglig för att faktiskt slå till när ett erbjudande dyker upp.

En av flera riktigt lyckade annonser tänkte vi presentera mer ingående här nedan. Det handlar om en annons för en liten men exklusiv vinkyl till ett fantastiskt bra pris. Annonsen rullade på Facebook och Instagram under 14 dagar i januari/februari 2021 mot den lilla nischade målgruppen. Genom en kort och rapp video bestående utav bilder på vinkylen både för sig själv och i en inspirerande köksmiljö lyckades vi fånga intresset rejält hos målgruppen och generera en försäljning långt över förväntan.

Varje krona som spenderades på annonsen genererade 21,54x pengarna tillbaka i försäljning. Det innebär en ROAS (Return On Ad Spend) på hela 2154%.

Försäljningen i webbshopen ökade med 1411% jämfört med föregående 14 dagar där ingen annons var aktiv. Webbshopen hade även 1215% fler unika besökare under annonsperioden.

Ett resultat som gjort det tydligt att annonseringen i sociala medier är mycket väl investerade pengar.

0%
ROAS (Intäkt per investerad annonskrona)
0%
Ökad försäljning
0%
Fler unika besökare i webbshopen
0%
ROAS (Intäkt per investerad annonskrona)
0%
Ökad försäljning
0%
Fler unika besökare i webbshopen

Grafen visar hur Decantellers besöksstatistik ökade direkt vid annonsstart.

Grafen visar Decantellers försäljningsstatistik under annonsperioden.

Vi inser att marknadsföring på social media idag kräver stor kompetens såväl tekniskt som grafiskt för att träffa rätt. Vårt arbete med Bishop Media är ett framgångsexempel där vi tillsammans nått ut till konsumenter på ett sätt vi inte trodde var möjligt. Vi med vår produkt men Bishop media med sitt sätt att arbeta professionellt och grafiskt för att vi ska kunna nå framgång med vår annonsering på social media.

MICHEL STETSKO, Decanteller

Är du intresserad av något liknande?

Mitt namn är Elin och jag har varit ansvarig designer i detta projekt. Jag hjälper gärna till att hitta en liknande lösning anpassad för just dig och ditt företag. Hör av dig så kan vi prata mer!

    Jag accepterar integritetspolicyn