Idag är det världspremiär för mobilspelet Don’t Die Birdie. Ett spel som utvecklats av Norrköpingsbaserade Millenway Studios. Vår grymma grafiska formgivare Malin Stenström har skapat designen till spelet, ett uppdrag som passade henne som handen i handsken:

– Ja, min huvudsyssla är ju att designa webbsidor i WordPress men det är kul med omväxling och nya utmaningar. Bishop Media är ju först och främst en webbyrå men vi gör ju faktiskt en hel del annat till våra kunder, t ex logotyper och trycksaker, eller som nu speldesign. Många uppskattar att vi har den bredden. I grund och botten handlar det ju, oavsett media, om att skapa lösningar som når fram till målgruppen.

Lansering i hela världen

Eyoel Lundberg var med och grundade Social Media Support i Norrköping 2011. Ett företag som växte snabbt och redan 2013 köptes upp av norska Solid Media Group AS. Nu driver Eyoel Millenway Studios som idag alltså lanserar mobilspelet Don’t Die Birdie i hela världen via Apple App Store. Han berättar entusiastiskt om både spelet och om designsamarbetet med webbyrån Bishop Media.

– Målet med spelet är att det ska vara så enkelt att i princip alla ska klara av att spela det. Har man en bra spelidé behövs inga instruktioner och hjälptexter. Det känns som om vi hittat helt rätt med Don´t Die Birdie. Alla som testar kommer igång direkt och har dessutom svårt att sluta. Nu blir det väldigt spännande att se hur spelet landar ute bland användarna. Vi har tidigare genomfört flera lyckade samarbeten med Bishop Media och känner till deras kapacitet. Deras formgivare Malin Stenström har en designkänsla som få kan tävla med. Det är mycket värt för oss på Millenway. Vi kan inte lämna något åt slumpen i den hårda mobilspelskonkurrensen.

Vi på Bishop Media kan intyga att spelet är både kul och beroendeframkallande. Bland oss på kontoret leder just nu Micke med 100p som highscore. Har du en iPhone och är sugen på att testa Don’t Die Birdie? Klicka här för att komma till App Store och ladda ned spelet gratis.