Erika berättar om sina erfarenheter av den tuffa e-handelsbranschen

Alla vet vi att konkurrensen bland dagens webbutiker är stenhård, särskilt såhär inför Black Friday. Bildjournalisten Erika är grundare till ARTY SWEDE – ett svenskt varumärke som erbjuder unik och handplockad konst som art prints. Vi bad henne berätta lite om sin erfarenheter kring e-handel.

Hej Erika! Berätta om dig själv och bakgrunden till varför du startade Arty Swede?
Jag är bildjournalist och har jobbat som frilansfotograf med stillbild och rörligt sedan 2005. Jag har alltid älskat konst som uttryck i alla olika former och idén till Arty Swede föddes ur det intresset, min erfarenhet som fotograf och Tims (man och medgrundare) långa bakgrund inom e-handel. Vi ville testa att kombinera våra kompetenser i idén att fler skulle få tillgång till kvalitativ konst, genom att erbjuda konst som art prints från utvalda konstnärer.

Hur ser er marknad ut och hur jobbar ni med att marknadsföra ert bolag och produkter i den hårda konkurrensen?
Just nu är vår marknad trång med många bolag som poppar upp och försvinner lika snabbt. Konkurrensen är hård och då gäller det att hitta sina usp:ar som i vårt fall är att vi har unika produkter, som du inte hittar någon annanstans. Kvalitéten i trycket och att vi är selektiva när vi väljer ut vilka vi samarbetar med, hoppas jag bidrar till att människor upplever oss och våra produkter på ett bra sätt.

Vilken är den typiska kunden?
Hon är kvinna 35-65 år, intresserad av konst och inredning och mån om att ha vackert omkring sig. Jag själv med andra ord:)

Om du fick backa bandet från början i bolagets historia. Är det något som du nu ser att du skulle ha gjort annorlunda?
Jag hade nog inte tittat så mycket på vad andra bolag gjorde, utan försökt att känna en större tillförsikt till vårt eget uttryck och väg. Litat mer på min egen magkänsla och vad jag själv tilltalas av.

Var hoppas du vara med Arty Swede om tre år?
Att vi utvecklat Arty Swede att bli ännu bättre på alla delar och att vi finns på fler marknader.

Slutligen.. har du några tips eller råd till personer som funderar på att börja med e-handel.. Marknadsföring? Målgrupper?
Att veta att synlighet är A och O. Syns du inte när en kund söker efter dig, så spelar det ingen roll hur mycket tid du lagt ner på en snygg butik. Alla delar måste i dag vara optimerade. Missar du en av delarna, så funkar det inte. När det gäller kunder så kom ihåg att du har några sekunders fönster av uppmärksamhet för att nå dem. Budskapet, copy måste vara kort, koncist och utgå ifrån kundnyttan och inte vad du själv vill sälja. Lär känna målgruppen och testa dig fram till vad som funkar och inte.

Elin Mörsare - Webbdesigner på Bishop Media Webbyrå
Hör gärna av dig!

Mitt namn är Elin Berlind och jag svarar gärna på frågor om hur vi kan hjälpa ditt företag. Kontakta mig gärna för mer information eller om du önskar ett kostnadsförslag.

    Jag accepterar integritetspolicyn