Efter en lång ishockeykarriär hjälper Mike företags medarbetare att skapa balans mellan jobb och fritid

31 januari 2020

Näst på tur i vår artikelserie som uppmärksammar framgångsrika företagare och deras resa är Mike Helber. Efter en framgångsrik karriär inom ishockey driver Mike idag Balansa som hjälper företags medarbetare att skapa balans mellan jobb och fritid.

Hej Mike! Vi känner dig främst som ägare och VD av Balansa AB, men fler känner kanske igen dig från din bakgrund i idrottsvärlden och ishockeyn. Berätta lite om det.

– Jag kom från USA till Sverige och Linköping 1992 för att spela hockey. Jag såg det som ett kul äventyr och tänkte stanna någon säsong. Istället blev det 23 säsonger i klubben. Först som spelare i 10 år och sedan som klubbdirektör i drygt 12 år. Under denna tid gick Linköping HC från att omsätta 30 mkr till 170 mkr, så det var en kul resa att vara med på.

Under tiden inom hockeyn jobbade vi mycket med att skapa team, att “få ihop laget” eller “skapa rätt kemi i gruppen” som man brukar säga. Det gällde förstås både på isen och även andra områden inom klubben. Idrotten och näringslivet vet att det är avgörande för att lyckas tillsammans, men det finns lite kunskap om hur man gör för att komma dit. Att bygga bra grupper och team har alltid varit något som intresserat mig mycket.

Idag driver du konsultföretaget Balansa AB. Hur började det?

För några år sedan träffade jag forskaren Cecilia Nahnfeldt som tagit fram en modell för att utveckla organisationer och grupper. Modellen heter Balansa-modellen eftersom en av utgångspunkterna är att ge medarbetarna förutsättningar till balans i relationen mellan jobb och fritid och därigenom en bättre och hållbar arbetskultur. Målsättningen är att skapa en arbetskultursförändring där vi ser hela människan på arbetsplatsen. Detta leder till ökad produktivitet, skapar en bättre personalhållbarhet och resultatet blir att företag blir mer attraktiva arbetsgivare både för att kunna rekrytera och behålla medarbetare.

När jag såg hur bra modellen fungerade inom näringslivet bestämde jag mig för att bli delägare med Cecilia där vi använder modellen i vårt arbete.

Vilken typ av kunder jobbar ni med idag?

Idag hjälper vi företag runt om i Sverige med att bygga starkare arbetsgrupper. Ett stort område för oss har blivit inom banksektorn där grupperna ofta har anställda med stora skillnader i ålder, bakgrund och livssituation. Här behövs våra verktyg och kunskap för att bygga hållbarhet och väl fungerande team.

Vad tror du om behovet av era tjänster framöver?

All min erfarenhet säger att det är avgörande att skapa bra arbetsgrupper, där man delar sin kompetens med varandra, för nå framgång. Det finns ingen ”quick fix” lösning. Jag räknar med att näringslivet inser att man måste jobba med dom här frågorna för att utvecklas och behålla bra medarbetare. Det satsas mycket på ledarutbildningar och det skapas interna målsättningar och dokument. Företagen vet idag vart dom vill men ofta inte hur dom ska nå dit. Det är här som Balansa kommer in och jag är övertygad om att behovet av våra tjänster kommer att fortsätta att öka i takt med arbetsmarknadens allt snabbare utveckling.

Fler nyheter

Load More Posts